Door het uitfaseren van fossiele brandstoffen en het elektrificeren van processen is er een grote uitdaging ontstaan om de vraag en levering van elektriciteit zeker te stellen.
Wat kan CLBE voor u betekenen
Analyse betreffende het huidige en toekomstige energieverbruik van industrie terreinen
Draagvlak en Organisatie niveau van industrie terreinen of werklocaties verhogen
Oplossingen voor netcongestie aandragen
Partner netwerk voor realisatie van oplossingen
Probleem analyse Netcongestie
Mogelijke Oplossingen
Resultaten van de data analyse huidig en toekomstig energieverbruik
Concept Business Case
Draagvlak check bij ondernemers
Organisatiegraad Industrie terreinen Renswoude & Parkmanagement
Oprichting Coöperatie
Organisatiegraad / Parkmanagement
Duurzaamheidslabel bedrijventerrein
Maak organisatievorm industrieterreinen wettelijk verplicht
Overheid moet naast ondernemers gaan staan
Gevaren / Uitdagingen Elektriciteitsvoorziening
Leverings zekerheid. Terugzetten capaciteit grootverbruikers
Bedrijven kunnen niet uitbreiden.
Geen nieuwe elektriciteitsaansluitingen. Niet kunnen verzwaren meterkast aansluiting
Piekvermogens kunnen worden afgenomen – Wettelijk in voorbereiding. Voorstel ACM ligt ter inzage.
Als bedrijf heb je geen stem binnen Stedin, Gemeente en Provincie.
Sterk stijgende transportprijzen voor elektriciteit (40% per jaar)
Terug leveren aan net niet meer interessant / curtailment
Ontwerp codebesluit niet gebruikte transportrechten (GOTORK). Nieuw codebesluit opgesteld door de ACM
Kansen en Oplossingen voor netcongestie bedijven
Bedrijven gaan beloond worden voor deelname in een Energie Hub.
Energie Hub leidt tot forse extra CO2 reductie.
Door CO2-reductie, extra net-tarief korting en/of belasting voordelen.
Door collectieve samenwerking (b.v. coöperatie) worden vergunnings procedures vergemakkelijkt.
Samenwerkingsverbanden krijgen toegang tot meer informatie, bijvoorbeeld de structuur van het elektriciteitsnet op hun industrieterrein
Bedrijven collectief heeft toegang tot overlegstructuur met netbeheerder.
CO2-reductie kan toegekend worden aan bedrijven
Groen certificaten verhandelen binnen de Energy Hub
Druk vanuit overheid om te verduurzamen – Stikstofdepositie / CO2
Druk vanuit opdrachtgevers tot verduurzamen
Groeiende vraag naar elektriciteit
Stroomnet voldoet niet – Netcongestie tot min. 2030
Weinig tot geen invloed op netbeheerder als alleenstaand bedrijf
Zwaardere net-aansluiting niet nodig
Besparen op Transportkosten netbeheer
Voorkomen van aftoppen op piekmomenten door Netbeheerder
Verdienmodel Energy Hub
Samen Investeren in Energy Hub
Meer macht en controle op eigen Energy Systeem
Verbetering Energy Balans
Beter gebruik en minder verspilling van Duurzaam opgewekte energie
Geeft toegang tot nieuwe markten.
Betere contracten afsluiten dan alleenstaand bedrijf
Energy Hub leidt tot aanzienlijke toename van duurzame elektriciteit productie
Voldoen aan Milieu- en Klimaatregelgeving
Inkoop- en beheervoordelen
Marketing en uitstraling kansen voor aangesloten bedrijven
Banken zoals Rabobank, ING Bank, ABN AMRO Bank kijken naar Waarde Vastgoed
Stoppen heel veel moeite en geld in het promoten en stimuleren van verduurzamen gebouwen en energie voorziening bedrijven terreinen.
Voldoende elektriciteit / gecontracteerd vermogen bepaald in steeds grotere mate de waarde van je pand.
Rabobank Duurzaamheid Vastgoed Monitor
Rabobank Green Deal Foodvalley
Digitale Tool om Netcongestie na te bootsen
Financieel Risico
Wet & Regelgeving
Privacy van gegevens bedrijven
Complexiteit – Vooral juridisch en financieel
Flexibele (non-firm) transportrechten en use-it-or-lose it (UIOLI of ook wel GOTORK).
Afname congestie
•Lithium Ion 2 tot 4 uurs korte duur batterijen. Voldoen niet om afname congestie probleem te verminderen
•Congestie neutraal aansluiten
•Met huidig beleid gaan Batterijen geen oplossing bieden aan Netcongestie door te acteren op de balanceringsmarkt
Opwek netcongestie
Curtailment – Uitschakelen opwek van stroom om balans in het stroomnetwerk te behouden
Helpt d.m.v. VraagsturingStedin moet niet zelf Batterij systemen gaan exploiteren. Maar autonome groei adopteren
Inpassing met non-firm contracten
Bij congestie neutrale aansluiting en geen negatieve invloed op de piekbelasting. Zowel qua afname als qua opwek. Korting op transport tarieven, NFA
Opslagbranche = Flexibel Transportvermogen met gelimiteerde beschikbaarheid. Aantal uren dat de batterij beperkt kan worden door Stedin.
NFA - Non Firm ATO
Aansluit- en netkosten maken 80% van de life-time kosten van een batterij.
NFA korting nodig
Netkosten langere termijn vastleggen. Tennet 100% per jaar, Stedin 40% per jaar.
4 uurs batterij is 80-90 % effectief.
Optimale Batterij is 4 uurs batterij. 4 uur x 1 MW = 4 MW. 4 uur laden en 4 uur ontladen.
Curtailing strategie nodig met aangesloten partijen die zon leveren.
Tijdsplanning laden Batterij. Niet vanaf 9 uur maar van 14:00 uur.
Verdienmodellen
Continuering bedrijfsvoering door omzeiling netcongestie
Peakshaving. Besparen op zwaarte elektriciteitsaansluiting en transportkosten netbeheerder.
Verminderen productieverlies door curtailment. Afschakelen als net vol zit – batterij laden
Zonnesystemen worden aangesloten op een elektriciteitsaansluiting 70% van het theoretische maximum
Alleen nog SDE subsidie bij aansluiting van maximaal 50% van het vermogen van een zonne-installatie (grootverbruik)
Invoeden van eigen stroom in het net tegen lage prijzen (niet goed kunnen salderen).
Loadshifting. Een alternatief voor invoeden is het verhogen van de eigen vraag naar elektriciteit door een batterij op te laden. Deze elektriciteit kan de onderneming dan op een later moment gebruiken.
Afhankelijkheid van grillige elektriciteitsmarkt verminderen
Waarde ingevoede elektriciteit optimaliseren. COPACS platform. Contract aangaan met CSP
EPEX, Endex, Belpex
Batterijen worden ook gebruikt om elektriciteit te kopen en verkopen op verschillende elektriciteitsmarkten. Daarnaast kan een batterij helpen bij het verminderen van netcongestie of de frequentie van het elektriciteitsnet stabiliseren. Het aanbieden van dergelijke systeemdiensten kan geld opleveren.
NFA’s
Transport kosten sterk beperken